Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Målgruppens storlek: 756 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 713 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 3 h 16 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV124,3 %22,3 %671 00089 %
Yle TV218,0 %18,2 %656 00087 %
Yle Teema2,4 %2,4 %419 00055 %
Yle Fem1,7 %2,0 %407 00054 %
Yle Totalt46,3 %44,8 %694 00092 %
MTV326,6 %28,6 %668 00088 %
Sub5,6 %6,4 %476 00063 %
C More Total1,4 %1,0 %107 00014 %
MTV totalt33,5 %36,0 %683 00090 %
Nelonen9,1 %9,6 %588 00078 %
Jim1,7 %1,8 %311 00041 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)0,6 %0,7 %198 00026 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,1 %56 0007 %
Nelonen Media totalt12,4 %12,7 %621 00082 %
The Voice/TV Viisi1,0 %1,2 %232 00031 %
The Discovery Channel0,4 %0,2 %55 0007 %
Music TV0,4 %0,4 %69 0009 %
Totalt100,0 %100,0 %713 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.