Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Kvinnor 65–99 år
Målgruppens storlek: 517 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 491 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 95 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 32 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV133,3 %31,6 %475 00092 %
Yle TV220,9 %21,9 %465 00090 %
Yle Teema3,4 %3,7 %317 00061 %
Yle Fem1,9 %2,4 %284 00055 %
Yle Totalt59,4 %59,5 %485 00094 %
MTV325,3 %25,7 %459 00089 %
Sub3,1 %3,8 %266 00051 %
C More Total0,4 %0,3 %33 0006 %
MTV totalt28,8 %29,8 %465 00090 %
Nelonen5,3 %5,0 %360 00070 %
Jim0,8 %0,9 %148 00029 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)0,6 %0,5 %132 00026 %
Nelonen betalkanaler0,0 %0,0 %15 0003 %
Nelonen Media totalt7,3 %6,7 %389 00075 %
The Voice/TV Viisi0,3 %0,4 %84 00016 %
The Discovery Channel0,0 %0,0 %10 0002 %
Music TV0,2 %0,2 %37 0007 %
Totalt100,0 %100,0 %491 00095 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.