Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: 45–64 år
Målgruppens storlek: 1 507 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 1 420 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 3 h 29 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV124,1 %23,1 %1 341 00089 %
Yle TV219,1 %19,3 %1 319 00088 %
Yle Teema2,7 %2,7 %917 00061 %
Yle Fem1,7 %2,0 %869 00058 %
Yle Totalt47,7 %47,0 %1 388 00092 %
MTV322,4 %24,4 %1 333 00088 %
Sub4,8 %5,6 %1 001 00066 %
C More Total2,6 %1,7 %292 00019 %
MTV totalt29,8 %31,7 %1 363 00090 %
Nelonen8,3 %9,1 %1 195 00079 %
Jim2,3 %2,4 %749 00050 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,5 %1,5 %573 00038 %
Nelonen betalkanaler0,3 %0,2 %170 00011 %
Nelonen Media totalt13,0 %13,7 %1 267 00084 %
The Voice/TV Viisi1,1 %1,4 %554 00037 %
The Discovery Channel0,6 %0,3 %160 00011 %
Music TV0,4 %0,4 %182 00012 %
Totalt100,0 %100,0 %1 420 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.