Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Män 65–99 år
Målgruppens storlek: 354 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 337 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 95 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 9 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV132,4 %32,4 %331 00094 %
Yle TV225,1 %24,3 %323 00091 %
Yle Teema3,5 %3,5 %231 00065 %
Yle Fem1,8 %2,0 %210 00059 %
Yle Totalt62,8 %62,2 %334 00094 %
MTV318,0 %19,5 %315 00089 %
Sub2,5 %2,7 %208 00059 %
C More Total1,8 %1,1 %43 00012 %
MTV totalt22,2 %23,3 %319 00090 %
Nelonen4,3 %4,9 %260 00073 %
Jim1,7 %1,7 %151 00043 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)2,0 %1,8 %175 00049 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,2 %31 0009 %
Nelonen Media totalt8,3 %8,8 %287 00081 %
The Voice/TV Viisi0,5 %0,7 %93 00026 %
The Discovery Channel0,2 %0,1 %22 0006 %
Music TV0,2 %0,2 %31 0009 %
Totalt100,0 %100,0 %337 00095 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.