Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Kvinnor 10–99 år
Målgruppens storlek: 2 409 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 2 233 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 93 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 3 h 1 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV122,5 %20,8 %1 951 00081 %
Yle TV216,7 %16,4 %1 955 00081 %
Yle Teema2,4 %2,5 %1 176 00049 %
Yle Fem1,6 %1,9 %1 125 00047 %
Yle Totalt43,2 %41,6 %2 117 00088 %
MTV325,7 %27,5 %2 060 00086 %
Sub7,1 %8,5 %1 560 00065 %
C More Total1,7 %1,1 %359 00015 %
MTV totalt34,5 %37,1 %2 124 00088 %
Nelonen10,8 %11,6 %1 845 00077 %
Jim1,9 %1,9 %1 004 00042 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)0,6 %0,6 %589 00024 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,1 %141 0006 %
Nelonen Media totalt14,5 %14,9 %1 943 00081 %
The Voice/TV Viisi1,3 %1,2 %781 00032 %
The Discovery Channel0,4 %0,3 %163 0007 %
Music TV0,7 %0,6 %316 00013 %
Totalt100,0 %100,0 %2 233 00093 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.