Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Män 10–24 år
Målgruppens storlek: 496 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 402 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 81 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 1 h 19 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV15,6 %6,5 %251 00051 %
Yle TV211,5 %10,7 %284 00057 %
Yle Teema1,2 %1,2 %119 00024 %
Yle Fem0,8 %0,9 %115 00023 %
Yle Totalt19,1 %19,3 %336 00068 %
MTV321,7 %23,4 %334 00067 %
Sub14,4 %17,6 %296 00060 %
C More Total4,5 %2,1 %79 00016 %
MTV totalt40,7 %43,1 %365 00074 %
Nelonen14,5 %16,9 %305 00062 %
Jim5,9 %5,7 %220 00044 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,9 %2,1 %127 00026 %
Nelonen betalkanaler0,3 %0,2 %23 0005 %
Nelonen Media totalt23,2 %25,4 %336 00068 %
The Voice/TV Viisi3,4 %2,9 %160 00032 %
The Discovery Channel2,0 %1,5 %47 0009 %
Music TV1,8 %1,4 %73 00015 %
Totalt100,0 %100,0 %402 00081 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.