Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: Män 10–99 år
Målgruppens storlek: 2 289 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 2 080 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 91 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 2 h 52 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV121,3 %21,2 %1 805 00079 %
Yle TV218,8 %18,5 %1 826 00080 %
Yle Teema2,7 %2,7 %1 211 00053 %
Yle Fem1,6 %1,8 %1 122 00049 %
Yle Totalt44,4 %44,2 %1 968 00086 %
MTV319,6 %21,3 %1 906 00083 %
Sub6,3 %7,4 %1 555 00068 %
C More Total3,5 %2,2 %466 00020 %
MTV totalt29,3 %30,9 %1 972 00086 %
Nelonen8,9 %10,2 %1 735 00076 %
Jim3,5 %3,5 %1 247 00054 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)2,0 %2,1 %946 00041 %
Nelonen betalkanaler0,4 %0,3 %245 00011 %
Nelonen Media totalt15,2 %16,4 %1 859 00081 %
The Voice/TV Viisi1,7 %1,8 %918 00040 %
The Discovery Channel1,0 %0,6 %271 00012 %
Music TV0,6 %0,5 %349 00015 %
Totalt100,0 %100,0 %2 080 00091 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.