Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: 25–44 år
Målgruppens storlek: 1 349 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 1 251 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 93 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 2 h 26 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV112,7 %12,0 %1 081 00080 %
Yle TV213,0 %11,9 %1 087 00081 %
Yle Teema2,0 %1,9 %677 00050 %
Yle Fem1,4 %1,6 %640 00047 %
Yle Totalt29,1 %27,3 %1 187 00088 %
MTV323,9 %26,3 %1 168 00087 %
Sub10,6 %12,5 %1 024 00076 %
C More Total3,9 %2,5 %297 00022 %
MTV totalt38,4 %41,2 %1 200 00089 %
Nelonen15,0 %16,9 %1 115 00083 %
Jim4,2 %4,1 %787 00058 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,2 %1,3 %433 00032 %
Nelonen betalkanaler0,3 %0,2 %128 0009 %
Nelonen Media totalt21,9 %23,3 %1 162 00086 %
The Voice/TV Viisi2,4 %2,1 %615 00046 %
The Discovery Channel1,2 %0,8 %160 00012 %
Music TV0,7 %0,6 %232 00017 %
Totalt100,0 %100,0 %1 251 00093 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.