Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2009
Målgrupp: 10–24 år
Målgruppens storlek: 971 000
Veckorna: 1-53/2009
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 813 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 84 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 1 h 32 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV16,0 %6,3 %527 00054 %
Yle TV210,8 %9,2 %586 00060 %
Yle Teema1,1 %1,1 %246 00025 %
Yle Fem0,8 %0,9 %245 00025 %
Yle Totalt18,7 %17,6 %691 00071 %
MTV322,4 %24,8 %691 00071 %
Sub15,4 %18,6 %617 00064 %
C More Total3,3 %1,8 %158 00016 %
MTV totalt41,2 %45,2 %750 00077 %
Nelonen17,1 %19,2 %650 00067 %
Jim4,3 %4,1 %414 00043 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,2 %1,3 %221 00023 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,2 %42 0004 %
Nelonen Media totalt24,3 %25,7 %697 00072 %
The Voice/TV Viisi3,6 %2,8 %354 00036 %
The Discovery Channel1,2 %1,0 %82 0008 %
Music TV2,5 %1,8 %183 00019 %
Totalt100,0 %100,0 %813 00084 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.