Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2007
Målgrupp: Män 65–99 år
Målgruppens storlek: 349 000
Veckorna: 1-52/2007
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 325 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 93 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 1 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV133,8 %32,0 %319 00092 %
Yle TV224,6 %25,3 %314 00090 %
Yle Teema1,7 %1,7 %146 00042 %
YLE Extra1,2 %0,8 %113 00032 %
Yle Fem0,8 %0,9 %121 00035 %
Yle Totalt62,1 %60,7 %322 00092 %
MTV320,7 %23,2 %304 00087 %
Sub1,8 %1,9 %163 00047 %
C More Total0,5 %0,3 %43 00012 %
MTV totalt23,1 %25,5 %307 00088 %
Nelonen5,0 %5,4 %248 00071 %
Jim0,6 %0,7 %78 00022 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,6 %1,4 %129 00037 %
Nelonen betalkanaler0,1 %0,1 %34 00010 %
Nelonen Media totalt6,3 %6,7 %259 00074 %
The Voice/TV Viisi0,1 %0,0 %38 00011 %
Övr (incl. Discovery)8,6 %7,1 %204 00058 %
Music TV0,1 %0,1 %34 00010 %
Totalt100,0 %100,0 %325 00093 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.