Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2007
Målgrupp: 65–99 år
Målgruppens storlek: 837 000
Veckorna: 1-52/2007
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 791 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 95 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 7 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV135,4 %32,4 %775 00093 %
Yle TV223,4 %24,9 %760 00091 %
Yle Teema1,5 %1,4 %298 00036 %
YLE Extra0,7 %0,5 %210 00025 %
Yle Fem0,8 %0,9 %244 00029 %
Yle Totalt61,8 %60,3 %782 00093 %
MTV323,5 %25,7 %741 00089 %
Sub1,6 %1,7 %353 00042 %
C More Total0,3 %0,2 %72 0009 %
MTV totalt25,4 %27,6 %749 00090 %
Nelonen5,1 %5,3 %580 00069 %
Jim0,4 %0,5 %144 00017 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,0 %0,8 %234 00028 %
Nelonen betalkanaler0,0 %0,0 %53 0006 %
Nelonen Media totalt5,9 %6,1 %600 00072 %
The Voice/TV Viisi0,1 %0,0 %65 0008 %
Övr (incl. Discovery)7,0 %5,9 %449 00054 %
Music TV0,1 %0,1 %69 0008 %
Totalt100,0 %100,0 %791 00095 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.