Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2007
Målgrupp: Kvinnor 65–99 år
Målgruppens storlek: 515 000
Veckorna: 1-52/2007
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 492 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 95 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 4 h 11 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV136,4 %32,6 %480 00093 %
Yle TV222,6 %24,8 %471 00091 %
Yle Teema1,3 %1,3 %162 00032 %
YLE Extra0,4 %0,3 %104 00020 %
Yle Fem0,7 %0,9 %131 00025 %
Yle Totalt61,6 %60,0 %485 00094 %
MTV325,3 %27,2 %461 00089 %
Sub1,4 %1,6 %202 00039 %
C More Total0,2 %0,1 %32 0006 %
MTV totalt26,9 %29,0 %466 00091 %
Nelonen5,1 %5,3 %350 00068 %
Jim0,3 %0,3 %71 00014 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)0,6 %0,4 %113 00022 %
Nelonen betalkanaler0,0 %0,0 %21 0004 %
Nelonen Media totalt5,6 %5,8 %361 00070 %
The Voice/TV Viisi0,1 %0,0 %29 0006 %
Övr (incl. Discovery)5,9 %5,2 %259 00050 %
Music TV0,2 %0,2 %37 0007 %
Totalt100,0 %100,0 %492 00095 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.