Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2007
Målgrupp: 10–24 år
Målgruppens storlek: 979 000
Veckorna: 1-52/2007
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 857 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 88 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 1 h 31 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV17,0 %6,4 %613 00063 %
Yle TV29,2 %7,8 %633 00065 %
Yle Teema0,7 %0,7 %198 00020 %
YLE Extra0,8 %0,7 %188 00019 %
Yle Fem0,5 %0,5 %182 00019 %
Yle Totalt18,1 %16,1 %744 00076 %
MTV327,8 %32,0 %764 00078 %
Sub15,0 %17,1 %615 00063 %
C More Total2,2 %1,4 %166 00017 %
MTV totalt45,0 %50,6 %802 00082 %
Nelonen17,1 %18,9 %705 00072 %
Jim1,7 %1,9 %254 00026 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,0 %1,0 %227 00023 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,1 %55 0006 %
Nelonen Media totalt19,2 %21,2 %722 00074 %
The Voice/TV Viisi2,8 %1,5 %272 00028 %
Övr (incl. Discovery)17,7 %12,2 %586 00060 %
Music TV2,9 %2,0 %193 00020 %
Totalt100,0 %100,0 %857 00088 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.