Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2007
Målgrupp: Män 25–44 år
Målgruppens storlek: 693 000
Veckorna: 1-52/2007
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 652 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 2 h 15 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV115,4 %15,0 %571 00082 %
Yle TV213,1 %12,9 %563 00081 %
Yle Teema1,4 %1,4 %276 00040 %
YLE Extra1,2 %1,1 %234 00034 %
Yle Fem0,7 %0,9 %229 00033 %
Yle Totalt31,8 %31,4 %616 00089 %
MTV324,8 %27,5 %604 00087 %
Sub9,3 %10,1 %499 00072 %
C More Total2,7 %1,8 %159 00023 %
MTV totalt36,9 %39,5 %619 00089 %
Nelonen13,5 %14,8 %568 00082 %
Jim2,4 %2,7 %273 00039 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)1,5 %1,5 %264 00038 %
Nelonen betalkanaler0,2 %0,2 %74 00011 %
Nelonen Media totalt16,5 %18,1 %579 00083 %
The Voice/TV Viisi1,4 %1,0 %203 00029 %
Övr (incl. Discovery)14,8 %11,0 %499 00072 %
Music TV1,5 %0,9 %158 00023 %
Totalt100,0 %100,0 %652 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.