Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Tittartidsandel och veckoräckvidd per kanal , År 2007
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Målgruppens storlek: 742 000
Veckorna: 1-52/2007
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer): 700 000
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent): 94 %
Genomsnittliga tittartid per dag: 3 h 3 min
KanalTittartids-
andel
hela dygnet
Tittartids-
andel
kl. 18-23:00
Genomsnittlig
veckoräckvidd
personer
Genomsnittlig
veckoräckvidd
procent
Yle TV127,0 %23,6 %656 00088 %
Yle TV217,9 %18,6 %642 00086 %
Yle Teema1,3 %1,3 %268 00036 %
YLE Extra0,6 %0,5 %184 00025 %
Yle Fem0,8 %0,9 %228 00031 %
Yle Totalt47,5 %45,0 %679 00092 %
MTV328,8 %31,1 %657 00089 %
Sub4,2 %4,9 %412 00056 %
C More Total0,6 %0,5 %85 00012 %
MTV totalt33,7 %36,5 %665 00090 %
Nelonen9,7 %10,6 %567 00076 %
Jim0,8 %0,9 %172 00023 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)0,6 %0,6 %185 00025 %
Nelonen betalkanaler0,1 %0,1 %42 0006 %
Nelonen Media totalt10,7 %11,8 %581 00078 %
The Voice/TV Viisi0,2 %0,1 %80 00011 %
Övr (incl. Discovery)8,1 %6,7 %406 00055 %
Music TV0,3 %0,3 %66 0009 %
Totalt100,0 %100,0 %700 00094 %

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Genomsnittlig tittartid / dygn
Minuter per dygn som målgruppen i genomsnitt tittade under rapporterinngsperioden.
Tittartidsandel per dygn
Målgruppens tv-tittande enligt kanal.
Andel av tv-tittandet kl. 18:00–23:00
Målgruppens tv-tittande enligt kanal klockan 18:00–23:00.
Genomsnittlig veckoräckvidd (personer)
Publiken som nåtts per vecka dvs. perosner som sett minst en minut av utbudet under rapporteringsperioden.
Genomsnittlig veckoräckvidd (procent)
Procent av målgruppen som tittade under en genomsnittsvecka.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.