Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 526 000
KanavaÅr 2020År 2019
Yle TV184 %82 %
Yle TV254 %55 %
Yle Teema&Fem39 %35 %
Yle Totalt87 %85 %
MTV367 %67 %
Sub26 %25 %
AVA17 %15 %
C More Total7 %8 %
MTV totalt74 %72 %
Nelonen42 %41 %
Jim24 %24 %
Liv19 %19 %
Hero14 %14 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt56 %54 %
TV525 %25 %
Kutonen24 %22 %
Frii16 %14 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC13 %10 %
Warner Bros. Discovery44 %43 %
STAR Channel16 %15 %
National Geographic Channel25 %21 %
Disney Finland32 %28 %
Music TV-1 %
Paramount Network3 %-
AlfaTV16 %14 %
Övriga10 %15 %
Totalt90 %88 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.