Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 10–99 år
Befolkning: 4 915 000
KanavaÅr 2020År 2019
Yle TV146 %45 %
Yle TV229 %30 %
Yle Teema&Fem18 %17 %
Yle Totalt53 %52 %
MTV342 %41 %
Sub17 %17 %
AVA11 %11 %
C More Total3 %3 %
MTV totalt49 %49 %
Nelonen28 %28 %
Jim14 %15 %
Liv12 %13 %
Hero8 %8 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt38 %39 %
TV515 %16 %
Kutonen12 %12 %
Frii9 %9 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC8 %7 %
Warner Bros. Discovery28 %28 %
STAR Channel11 %11 %
National Geographic Channel11 %11 %
Disney Finland18 %18 %
Music TV-1 %
Paramount Network2 %-
AlfaTV6 %6 %
Övriga8 %9 %
Totalt68 %67 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.