Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 65–99 år
Befolkning: 633 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV182 %81 %
Yle TV245 %45 %
Yle Teema21 %27 %
Yle Fem17 %20 %
Yle Totalt84 %84 %
MTV365 %64 %
Sub17 %19 %
AVA16 %18 %
C More Total3 %4 %
MTV totalt69 %69 %
Nelonen39 %40 %
Jim18 %17 %
Liv19 %19 %
Hero9 %7 %
Nelonen betalkanaler1 %1 %
Nelonen Media totalt50 %49 %
TV514 %14 %
Kutonen9 %9 %
Frii11 %10 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC7 %0 %
Warner Bros. Discovery26 %22 %
STAR Channel12 %12 %
National Geographic Channel6 %0 %
Disney Finland16 %12 %
Music TV0 %0 %
Övriga18 %15 %
Totalt88 %87 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.