Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 65–99 år
Befolkning: 618 000
KanavaÅr 2016År 2015
Yle TV181 %80 %
Yle TV245 %47 %
Yle Teema27 %25 %
Yle Fem20 %21 %
Yle Totalt84 %83 %
MTV364 %64 %
Sub19 %21 %
AVA18 %16 %
C More Total4 %4 %
MTV totalt69 %68 %
Nelonen40 %36 %
Jim17 %16 %
Liv19 %18 %
Hero7 %-
Nelonen betalkanaler1 %1 %
Nelonen Media totalt49 %46 %
TV514 %13 %
Kutonen9 %8 %
Frii10 %-
The Discovery Channel1 %0 %
TLC0 %-
Warner Bros. Discovery22 %19 %
STAR Channel12 %12 %
National Geographic Channel0 %-
Disney Finland12 %-
Music TV0 %1 %
Övriga15 %13 %
Totalt87 %86 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.