Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 3–99 år
Befolkning: 2 557 000
KanavaÅr 2016År 2015
Yle TV145 %46 %
Yle TV237 %36 %
Yle Teema16 %16 %
Yle Fem13 %12 %
Yle Totalt56 %56 %
MTV342 %43 %
Sub20 %22 %
AVA10 %11 %
C More Total7 %8 %
MTV totalt50 %52 %
Nelonen33 %31 %
Jim17 %18 %
Liv13 %14 %
Hero8 %-
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt43 %42 %
TV517 %18 %
Kutonen14 %14 %
Frii7 %-
The Discovery Channel2 %2 %
TLC0 %-
Warner Bros. Discovery27 %26 %
STAR Channel17 %19 %
National Geographic Channel2 %-
Disney Finland18 %-
Music TV2 %2 %
Övriga15 %13 %
Totalt70 %69 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.