Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 10–99 år
Befolkning: 2 478 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV147 %49 %
Yle TV231 %33 %
Yle Teema12 %15 %
Yle Fem9 %12 %
Yle Totalt56 %59 %
MTV345 %46 %
Sub15 %17 %
AVA13 %15 %
C More Total3 %4 %
MTV totalt52 %54 %
Nelonen31 %33 %
Jim14 %15 %
Liv16 %17 %
Hero8 %7 %
Nelonen betalkanaler1 %1 %
Nelonen Media totalt43 %44 %
TV513 %14 %
Kutonen8 %9 %
Frii8 %8 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC6 %0 %
Warner Bros. Discovery24 %23 %
STAR Channel11 %13 %
National Geographic Channel7 %1 %
Disney Finland15 %13 %
Music TV1 %1 %
Övriga11 %10 %
Totalt71 %73 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.