Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 484 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV183 %82 %
Yle TV255 %56 %
Yle Teema25 %30 %
Yle Fem19 %25 %
Yle Totalt86 %85 %
MTV367 %65 %
Sub23 %23 %
AVA15 %16 %
C More Total8 %12 %
MTV totalt72 %71 %
Nelonen44 %45 %
Jim22 %22 %
Liv18 %19 %
Hero12 %11 %
Nelonen betalkanaler3 %4 %
Nelonen Media totalt56 %56 %
TV520 %20 %
Kutonen18 %18 %
Frii13 %12 %
The Discovery Channel2 %3 %
TLC8 %0 %
Warner Bros. Discovery36 %32 %
STAR Channel19 %18 %
National Geographic Channel15 %3 %
Disney Finland26 %20 %
Music TV2 %1 %
Övriga25 %24 %
Totalt89 %88 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.