Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Befolkning: 731 000
KanavaÅr 2017År 2016
Yle TV159 %63 %
Yle TV235 %39 %
Yle Teema15 %19 %
Yle Fem12 %17 %
Yle Totalt67 %71 %
MTV353 %56 %
Sub19 %21 %
AVA16 %18 %
C More Total3 %5 %
MTV totalt60 %64 %
Nelonen36 %40 %
Jim16 %18 %
Liv21 %21 %
Hero11 %10 %
Nelonen betalkanaler1 %2 %
Nelonen Media totalt50 %52 %
TV517 %19 %
Kutonen11 %12 %
Frii12 %11 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC8 %1 %
Warner Bros. Discovery31 %30 %
STAR Channel15 %16 %
National Geographic Channel10 %1 %
Disney Finland20 %17 %
Music TV1 %1 %
Övriga12 %12 %
Totalt79 %81 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.