Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 45–64 år
Befolkning: 749 000
KanavaÅr 2014År 2013
Yle TV167 %66 %
Yle TV252 %52 %
Yle Teema26 %26 %
Yle Fem20 %18 %
Yle Totalt75 %74 %
MTV357 %58 %
Sub30 %30 %
AVA18 %18 %
C More Total12 %15 %
MTV totalt66 %66 %
Nelonen42 %43 %
Jim25 %25 %
Liv19 %20 %
Nelonen betalkanaler5 %6 %
Nelonen Media totalt53 %54 %
TV526 %26 %
Kutonen16 %14 %
The Discovery Channel3 %4 %
Warner Bros. Discovery34 %32 %
STAR Channel26 %27 %
Music TV2 %2 %
Övriga16 %14 %
Totalt81 %80 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.