Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 45–64 år
Befolkning: 756 000
KanavaÅr 2013År 2012
Yle TV166 %67 %
Yle TV252 %54 %
Yle Teema26 %26 %
Yle Fem18 %19 %
Yle Totalt74 %74 %
MTV358 %60 %
Sub30 %30 %
AVA18 %15 %
C More Total15 %16 %
MTV totalt66 %68 %
Nelonen43 %43 %
Jim25 %28 %
Liv20 %18 %
Nelonen betalkanaler6 %6 %
Nelonen Media totalt54 %55 %
TV526 %26 %
Kutonen14 %10 %
SBS TV Total-30 %
The Discovery Channel4 %5 %
Warner Bros. Discovery32 %-
STAR Channel27 %21 %
Music TV2 %2 %
Övriga14 %18 %
Totalt80 %82 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.