Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 65–99 år
Befolkning: 409 000
KanavaÅr 2013År 2012
Yle TV181 %80 %
Yle TV262 %63 %
Yle Teema29 %29 %
Yle Fem24 %25 %
Yle Totalt85 %84 %
MTV362 %62 %
Sub23 %23 %
AVA13 %12 %
C More Total13 %10 %
MTV totalt68 %67 %
Nelonen40 %37 %
Jim20 %22 %
Liv17 %15 %
Nelonen betalkanaler6 %4 %
Nelonen Media totalt50 %47 %
TV520 %19 %
Kutonen10 %6 %
SBS TV Total-21 %
The Discovery Channel4 %3 %
Warner Bros. Discovery26 %-
STAR Channel19 %14 %
Music TV2 %2 %
Övriga22 %21 %
Totalt87 %86 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.