Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Befolkning: 762 000
KanavaÅr 2013År 2012
Yle TV161 %62 %
Yle TV243 %47 %
Yle Teema19 %20 %
Yle Fem15 %15 %
Yle Totalt69 %71 %
MTV357 %61 %
Sub25 %29 %
AVA17 %14 %
C More Total8 %7 %
MTV totalt64 %68 %
Nelonen40 %42 %
Jim18 %19 %
Liv22 %21 %
Nelonen betalkanaler2 %3 %
Nelonen Media totalt51 %51 %
TV517 %18 %
Kutonen8 %6 %
SBS TV Total-21 %
The Discovery Channel1 %1 %
Warner Bros. Discovery21 %-
STAR Channel17 %13 %
Music TV1 %2 %
Övriga11 %13 %
Totalt80 %81 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.