Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 45–64 år
Befolkning: 718 000
KanavaÅr 2018År 2017
Yle TV163 %67 %
Yle TV244 %45 %
Yle Teema18 %21 %
Yle Fem11 %14 %
Yle Totalt71 %73 %
MTV353 %55 %
Sub26 %26 %
AVA14 %15 %
C More Total6 %9 %
MTV totalt62 %63 %
Nelonen39 %42 %
Jim20 %22 %
Liv16 %17 %
Hero15 %16 %
Nelonen betalkanaler2 %4 %
Nelonen Media totalt52 %55 %
TV524 %24 %
Kutonen24 %22 %
Frii13 %13 %
The Discovery Channel2 %3 %
TLC8 %8 %
Warner Bros. Discovery41 %40 %
STAR Channel18 %22 %
National Geographic Channel21 %18 %
Disney Finland29 %31 %
Music TV2 %2 %
Övriga19 %21 %
Totalt80 %81 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.