Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 3–99 år
Befolkning: 2 583 000
KanavaÅr 2018År 2017
Yle TV142 %44 %
Yle TV234 %34 %
Yle Teema11 %13 %
Yle Fem8 %9 %
Yle Totalt52 %54 %
MTV339 %41 %
Sub19 %18 %
AVA9 %10 %
C More Total5 %6 %
MTV totalt47 %48 %
Nelonen29 %32 %
Jim14 %16 %
Liv11 %12 %
Hero8 %9 %
Nelonen betalkanaler1 %3 %
Nelonen Media totalt39 %42 %
TV515 %15 %
Kutonen15 %14 %
Frii8 %8 %
The Discovery Channel1 %2 %
TLC5 %5 %
Warner Bros. Discovery28 %27 %
STAR Channel13 %15 %
National Geographic Channel13 %11 %
Disney Finland20 %21 %
Music TV1 %2 %
Övriga14 %16 %
Totalt66 %68 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.