Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–99 år
Befolkning: 2 455 000
KanavaÅr 2023År 2022
Yle TV140 %43 %
Yle TV230 %32 %
Yle Teema&Fem15 %16 %
Yle Totalt48 %50 %
MTV337 %38 %
Sub18 %17 %
AVA10 %10 %
C More Total4 %4 %
MTV totalt45 %45 %
Nelonen23 %23 %
Jim13 %14 %
Liv9 %10 %
Hero6 %7 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt31 %33 %
TV515 %16 %
Kutonen13 %14 %
Frii8 %8 %
The Discovery Channel0 %0 %
TLC6 %7 %
Warner Bros. Discovery26 %27 %
STAR Channel10 %10 %
National Geographic Channel12 %13 %
Disney Finland18 %19 %
Paramount Network--
AlfaTV-9 %
Övriga9 %10 %
Totalt61 %63 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.