Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–24 år
Befolkning: 481 000
KanavaÅr 2015År 2014
Yle TV112 %13 %
Yle TV212 %16 %
Yle Teema3 %2 %
Yle Fem2 %3 %
Yle Totalt20 %23 %
MTV318 %20 %
Sub13 %15 %
AVA3 %3 %
C More Total3 %5 %
MTV totalt27 %30 %
Nelonen12 %15 %
Jim8 %9 %
Liv4 %5 %
Nelonen betalkanaler1 %1 %
Nelonen Media totalt19 %23 %
TV57 %9 %
Kutonen5 %5 %
Frii--
The Discovery Channel1 %2 %
Warner Bros. Discovery12 %13 %
STAR Channel9 %11 %
Music TV2 %2 %
Övriga5 %5 %
Totalt41 %46 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.