Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 25–44 år
Befolkning: 687 000
KanavaÅr 2015År 2014
Yle TV131 %31 %
Yle TV230 %34 %
Yle Teema10 %10 %
Yle Fem7 %8 %
Yle Totalt47 %48 %
MTV340 %40 %
Sub24 %26 %
AVA10 %11 %
C More Total8 %10 %
MTV totalt52 %53 %
Nelonen30 %32 %
Jim20 %22 %
Liv14 %15 %
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt43 %45 %
TV519 %20 %
Kutonen15 %12 %
Frii--
The Discovery Channel2 %3 %
Warner Bros. Discovery29 %27 %
STAR Channel19 %19 %
Music TV3 %3 %
Övriga11 %11 %
Totalt69 %69 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.