Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 25–44 år
Befolkning: 687 000
KanavaÅr 2012År 2011
Yle TV136 %39 %
Yle TV235 %38 %
Yle Teema13 %15 %
Yle Fem9 %12 %
Yle Totalt51 %54 %
MTV346 %49 %
Sub29 %31 %
AVA9 %-
C More Total13 %9 %
MTV totalt58 %57 %
Nelonen35 %37 %
Jim25 %25 %
Liv15 %15 %
Nelonen betalkanaler4 %5 %
Nelonen Media totalt48 %48 %
TV521 %20 %
Kutonen11 %5 %
SBS TV Total26 %-
The Discovery Channel5 %5 %
STAR Channel17 %8 %
Music TV4 %4 %
Övriga12 %16 %
Totalt72 %71 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.