Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 10–99 år
Befolkning: 4 759 000
KanavaÅr 2012År 2011
Yle TV149 %49 %
Yle TV242 %45 %
Yle Teema17 %17 %
Yle Fem13 %14 %
Yle Totalt60 %61 %
MTV351 %53 %
Sub27 %27 %
AVA11 %-
C More Total9 %6 %
MTV totalt60 %59 %
Nelonen36 %36 %
Jim20 %19 %
Liv16 %15 %
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt46 %45 %
TV518 %15 %
Kutonen8 %3 %
SBS TV Total21 %-
The Discovery Channel3 %3 %
STAR Channel13 %7 %
Music TV3 %3 %
Övriga13 %15 %
Totalt74 %74 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.