Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: 10–24 år
Befolkning: 952 000
KanavaÅr 2012År 2011
Yle TV116 %16 %
Yle TV219 %21 %
Yle Teema4 %5 %
Yle Fem4 %4 %
Yle Totalt28 %30 %
MTV329 %32 %
Sub21 %23 %
AVA5 %-
C More Total6 %4 %
MTV totalt39 %41 %
Nelonen23 %25 %
Jim13 %14 %
Liv10 %9 %
Nelonen betalkanaler2 %2 %
Nelonen Media totalt31 %33 %
TV511 %12 %
Kutonen6 %4 %
SBS TV Total15 %-
The Discovery Channel2 %2 %
STAR Channel8 %3 %
Music TV5 %6 %
Övriga8 %9 %
Totalt52 %53 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.