Press Release
31 Aug 2007 12:00 PM
Kansallisen Radiotutkimuksen tulokset kesäkuu 2007 - elokuu 2007
Radionkuuntelu kesällä 2007
Väestö ja tutkimusjoukko:
Koko maa
Kaikki yli 9-vuotiaat suomenkieliset 4,5 milj.
Kansallisen Radiotutkimuksen kesä-elokuun mittausten mukaan radiota kuunteli päivittäin neljä viidestä (78 %) 9 vuotta täyttäneestä väestöstä. YLE Radio Suomi kerää eniten kuuntelijoita. Lähes joka toinen suomalainen kuunteli viikon aikana YLE Radio Suomea ja sen maakuntaradioita. Kuunnelluin kaupallinen radiokanava on valtakunnallinen Radio Nova, joka keräsi viikon aikana yli 1,6 miljoonaa kuuntelijaa. Paikallisradioiden osuus kesän kuuntelusta oli 12 %.
Tarkemmat kanavakohtaiset yleisöt ja kuuntelumäärät löytyvät sivun yläosan linkeistä. Myös aikaisemmat tulokset ovat nähtävillä sivustossa.
Oheiset tiedot perustuvat Finnpanel Oy:n tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen. KRT on radioalan perustutkimus, jossa mitataan kerran kuukaudessa radioasemien ja -kanavien kuuntelijamääriä ja kuunteluun käytettyä aikaa kuuntelupaikoittain vartin tarkkuudella. Tutkimus toteutetaan päiväkirjamenetelmällä, jossa tutkimukseen rekrytoidut yli yhdeksän vuotta täyttäneet henkilöt pitävät yhden viikon aikana nk. päiväkirjaa kaikesta radionkuuntelustaan kuuntelupaikasta riippumatta.
Kesä-elokuun tulokset perustuvat 4511 henkilön otokseen. Palautusprosentti oli 69 %.
Tutkimuksen on toteuttanut Finnpanel Oy. Tilaajina ovat Yleisradio Oy, RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto.
Lisätietoja
Finnpanel Oy
Kansallinen Radiotutkimus
Puh. 020 751 5451
Tunnusluvut
Päivätavoittavuus = Tavoittavuus keskimääräisenä päivänä
Keskimääräisen päivän kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Viikkotavoittavuus = Tavoittavuus viikon aikana
Koko viikon kuuntelijamäärä tuhansina kuuntelijoina ja prosenttiosuutena koko väestöstä.
Kuunteluun käytetty aika keskimäärin
Kanavalle kertyneet keskimääräiset kuunteluminuutit vrk:ssa keskimääräiselle henkilölle koko väestöstä.
Tavoitettu yleisö
Radiota tai kanavaa vähintäin yhden 15 minuutin jakson kuunnelleiden kuunteluun käyttämä keskimääräinen aika vrk:ssa.
Kanavaosuudet (%)
Kanavan osuus koko vrk:n yhteenlasketusta kaikkien kuuntelijoiden kaikesta radion kuunteluun käyttämästä ajasta. Huomioitavaa! Pyöristyksistä johtuen kanavaosuudet saattavat summautua hieman yli 100 %-yksikön
Tutkimuksen tilaajat
Yleisradio Oy, RAB Finland Oy sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto ry.
Tiedotteissa esitetään vain raportin tilanneiden kanavien tunnusluvut. KRT kuitenkin tutkii kaikki kanavat.
- Yleisradion radiokanavat
- Valtakunnallinen
- Radio Nova
- Valtakunnallinen
- Classic Radio
- Ketjulla useita kaupunkeja
- Groove FM
- Ketjulla useita kaupunkeja
- NRJ
- Ketjulla useita kaupunkeja
- Radio Aalto
- Ketjulla useita kaupunkeja
- Radio Rock
- Ketjulla useita kaupunkeja
- SBS-Iskelmäradiot
- Ketjulla useita kaupunkeja
- SuomiPOP
- Ketjulla useita kaupunkeja
- The Voice (ent. KISS)
- Ketjulla useita kaupunkeja