Press Release
28 Jan 2025 9:00 AM
Linnan juhlat ja presidentinvaalit vetivät miljoonayleisöjä tv-ruutujen ääreen
- Katsotuin ohjelma vuonna 2024 oli Linnan juhlat 2,2 miljoonalla katsojalla.
- Myös presidentinvaalien Tulosillat keräsivät miljoonayleisön.
- Lisäksi miljoonayleisöjä saivat urheilu- ja musiikkiohjelmat sekä Joulurauhan julistus.
- Päivittäin tv-ruudun äärellä viihdytään liki 3,5 tuntia.
Vuonna 2024 suosituimman televisio-ohjelman paikkansa piti kestosuosikki Linnan juhlat. Lähetyksen ensimmäisen osan keskimääräinen katsojamäärä perjantaina 6.1. Yle TV1 -kanavalla oli lähes 2,25 miljoonaa katsojaa. Se tarkoittaa, että noin 42 prosenttia suomalaisista katsoi Linnan juhlia televisiosta.
Presidentinvaalit kiinnostivat*
Vuoden toiseksi katsotuin ohjelma oli tammikuussa lähetetty presidentinvaalien Tulosilta. Sitä katseli 1,4 miljoonaa suomalaista. Lähes samaan katsojamäärään ylsi myös helmikuussa lähetetty, presidentinvaalien toisen kierroksen Tulosilta.
Yleisestikin presidentinvaalit kiinnostivat, sillä myös Suuri vaalikeskustelu 25.1. sai 1,09 miljoonaa katsojaa, ja Presidenttiväittely 1.2. keräsi sekin lähes miljoonayleisön (970 000) katsojaa. Ylen lähettämistä Presidenttitenteistä Alexander Stubbin tentti kokosi ruudun ääreen 940 000 katsojaa, Pekka Haaviston tentti 896 000 katsojaa ja Li Anderssonin 815 000 katsojaa. Myös keskellä arkipäivää lähetetty Presidentin virkaanastujaiset 1.3. kello 11.30 sai peräti 596 000 katsojaa.
Urheilua ja musiikkia
Vuosi 2024 oli myös suurten urheilutapahtumien vuosi. Suosituimpien ohjelmien listalta löytyykin myös miljoonayleisön keränneitä urheilulähetyksiä. MTV3-kanavalla lähetettyä jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelua Ruotsi-Suomi jännitti 1,36 miljoonaa suomalaista ja Yle TV2 -kanavalla Pariisin Olympiakisojen keihäänheiton loppukilpailua 1,31 miljoonaa.
Myös jalkapallon EURO2024-kisojen loppuottelu Englanti–Espanja pääsi suomalaisten katsotumpien tv-ohjelmien top 10 -listalle 1,14 miljoonalla katsojalla.
Perinteitä noudatettiin myös musiikkiohjelmissa: UMK24-finaalilähetys helmikuussa sai yli 1,3 miljoonaa katsojaa ja Euroviisujen finaalia katsoi 1,15 miljoonaa suomalaista.
Kymmenen ohjelmaa, jotka keräsivät eniten suomalaisia tv:n ääreen vuonna 2024
(pois lukien uutiset, urheiluruutu ja lotto Katsojaluvuissa on mukana ko. lähetykselle 7 vuorokauden sisällä kertynyt katselu)
Ohjelma ja kanava | Päivämäärä | Katsojaluku |
---|---|---|
Linnan juhlat, osa 1, Yle TV1 | 6.12. | 2 247 000 |
Presidentinvaalit, Tulosilta, Yle TV1 | 28.1. | 1 403 000 |
Presidentinvaalit, Tulosilta, Yle TV1 | 11.2. | 1 400 000 |
Jääkiekon MM, puolivälierä Ruotsi-Suomi, MTV3, MTV Urheilu1 | 23.5. | 1 361 000 |
Pariisin Olympiakisat, yleisurheilu, Yle TV2 | 8.8. | 1 316 000 |
UMK24, Yle 1 | 10.2. | 1 302 000 |
Kohti Linnan juhlia, osa 2, Yle TV1 | 6.12. | 1 201 000 |
Joulurauhan julistus, Yle TV1 | 24.12. | 1 156 000 |
Eurovision Song Contest 24; finaali, Yle TV1 | 11.5. | 1 148 000 |
Jalkapallon EURO24; loppuottelu Englanti-Espanja, Yle TV2 | 14.7. | 1 139 000 |
Nuoretkin samojen tv-ohjelmien äärellä
Finnpanelin mukaan suomalaisten suosikkiohjelmat toistuvat lähes samoina vuodesta toiseen. Vaikka nuoremmat ikäpolvet katsovat televisiota vähemmän kuin vanhemmat, myös heidän suosikkilistaltansa löytyvät lähes samat ohjelmat.
Esimerkiksi 15–24-vuotiaiden ikäryhmässä Linnan juhlat oli katsotuin televisio-ohjelma vuonna 2024. Muutenkin ohjelmalista oli hyvin samankaltainen kuin koko väestön. Myös presidentin vaalien tuloslähetykset kiinnostivat 15–24-vuotiaita.
Ainoa poikkeava lähetys, joka löytyi 15–24-vuotiaiden top 10-listalta, oli jouluaattona aamupäivällä lähetettävä Lumiukko, jota katsoi 12 % ikäryhmään kuuluvista nuorista.
Kymmenen ohjelmaa, jotka keräsivät eniten 15–24-vuotiaita television ääreen vuonna 2024
Päivämäärä | % kohderyhmästä | |
---|---|---|
Linnan juhlat, Yle TV1 | 6.12. | 25 % |
Jalkapallon Euro2024, loppuottelu Englanti-Espanja, Yle TV2 | 14.7. | 17 % |
Linnan jatko, Yle TV1 | 6.12. | 17 % |
Eurovision Song Contest2024, Finaali, Yle TV1 | 11.5. | 15 % |
UMK 2024, Yle TV1 | 10.2. | 15 % |
Joulurauhan julistus, Yle TV1 | 24.12. | 15 % |
Presidentinvaalit 2024; Tulosilta, Yle TV1 | 28.1. | 13 % |
Kohti Linnanjuhlia, osa 2, Yle 1 | 6.12. | 12 % |
Lumiukko, Yle TV2 | 24.12. | 12 % |
Jääkiekon MM, Puolivälierä Ruotsi-Suomi, MTV3, MTV Urheilu1 | 23.5. | 12 % |
3,5 tuntia television ääressä
TV-mittaritutkimus kertoo, että televisioruudun äärellä vietetään päivittäin liki 3,5 tuntia. Suurin osa ajasta (2 tuntia 24 minuuttia) katsotaan TV-kanavia. Noin 1 tunti 5 minuuttia kuluu muun sisällön eli esimerkiksi suoratoistopalveluiden, pelaamisen ja dvd/Blu-rayn katselun parissa.
Vuoden 2024 katsotuin TV-kanava oli Yle TV1, jonka katseluosuus oli 26 %, ja kanava tavoitti viikoittain 3,2 miljoonaa suomalaista. Toiseksi katsotuin oli MTV3-kanava, jonka katseluosuus oli 19 % ja keskimääräinen viikkotavoittavuus 3,3 miljoonaa katsojaa. Kolmantena oli Yle TV2 14 %:in katseluosuudella, ja kanava tavoitti viikoittain 3,1 miljoonaa katsojaa.
Tutustu tv-mittaustuloksiin yksityiskohtaisesti. Löydät runsaasti tietoa muun muassa katsotuimpien ohjelmien TOP-listoista, TV-kanavien katseluosuuksista ja tavoitettavuudesta sekä katseluun käytetystä ajasta.
Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää, eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.
*Keskikatsojamäärä esityspäivänä.
Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.