Press Release
20 Jan 2022 9:00 AM
Urheilu ja viihde keräävät parhaimmillaan yli miljoona katsojaa – tv-sisältöjen parissa vietetään yli 3,5 tuntia päivässä
Televisiovuoden katseluhuiput saavutettiin jälleen odotetusti urheilun arvokisojen, kuten jääkiekon MM-kisojen ja jalkapallon EM-kisojen, sekä itsenäisyyspäivän aikana. Myös viihdeohjelmat keräsivät miljoonayleisön tv:n ääreen.
Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat kotimaisten tv-toimijoiden kanavia viime vuonna 2 tuntia 43 minuuttia vuorokaudessa. Kaiken kaikkiaan tv:n ja suoratoistopalvelujen parissa vietettiin aikaa reilut 3,5 tuntia vuorokaudessa. Television parissa vietetty aika on viimeisen viiden vuoden aikana lisääntynyt 10 prosentilla.
Vuoden 2021 ylivoimaisesti katsotuin ohjelma oli 6. kesäkuuta jääkiekon MM-loppuottelu Suomi–Kanada, jota katsoi keskimäärin 2 278 000 katsojaa MTV3- ja C More Sport 1-kanavilla. Touko–kesäkuun vaihteessa seitsemällä jääkiekon MM-kisojen Suomi-ottelulla oli yli miljoona katsojaa. Ylen kanavilla kaikkia Suomen kolmea EM-jalkapallo-ottelua seurasi yli miljoona katsojaa – kuten myös MM-hiihtojen huippuhetkiä.
Viihdeohjelmat MTV:n Tanssii Tähtien Kanssa ja Putous, Ylen Uuden Musiikin Kilpailu UMK ja Elämäni Biisi sekä Nelosen Vain Elämää ja The Voice of Finland olivat katsotuimpien ohjelmien joukossa.
Myös tv-uutiset ovat suomalaisten kestosuosikkeja. Ylen ja MTV:n pääuutislähetykset tavoittivat viime vuonna päivittäin yhteensä lähes 2 miljoonaa suomalaista.
Suomen katsotuin kanava oli Yle TV1, joka keräsi 27 prosenttia television katseluun käytetystä ajasta. Seuraavina tulivat MTV3 18 prosentilla ja Yle TV2 13 prosentilla.
Puolessa kotitalouksista maksukanava tai suoratoistopalvelu
Jo puolet kotitalouksista tilaa maksullisia tv-kanavia tai suoratoistopalveluita. Maksullisten suoratoistopalveluiden tilaajamäärä on tuplaantunut viidessä vuodessa. Suosituin suoratoistopalvelu on Netflix, jonka tilaa 30 prosenttia suomalaisista kotitalouksista.
Yli puolet alle 45-vuotiaiden katselusta kohdistuu suoratoistopalveluiden sisältöihin, kun taas varttuneempi väki katsoo paljon lineaarista tv:tä.
Kotimaiset suoratoistopalvelut (Yle Areena, MTV-palvelu & C More sekä Ruutu ja Ruutu+) tavoittivat viikoittain kolmasosan suomalaisista, joka on 20 % enemmän kuin toissa vuonna
Tv-vastaanotin on suosituin päätelaite tv-sisältöjen katseluun, 85 prosenttia katselusta tapahtuu televisioruudun kautta. Nuoret käyttävät paljon myös muita päätelaitteita, jo neljännes alle 25-vuotiaiden nuorten kokonaiskatselusta hoituu älypuhelimella.
Vuoden 2021 katsotuimmat ohjelmat kuukausittain
Seuraavassa vuoden 2021 katsotuimmat tv-ohjelmat ja -lähetykset kuukausittain:
Tammikuu: Yle Uutiset 20.30 (Bidenin virkaanastujaisten yhteydessä), 1 278 000 katsojaa, Yle TV1
Helmikuu: UMK-finaali, 1 187 000 katsojaa, Yle TV2
Maaliskuu: MM-hiihdot Oberstdorfissa, miesten 50 km, 1 304 000 katsojaa, Yle TV2
Huhtikuu: The Voice of Finland -päätösjakso, 924 000 katsojaa, Nelonen
Toukokuu: Euroviisufinaali 2021, 1 433 000 katsojaa, Yle TV1
Kesäkuu: Jääkiekon MM-loppuottelu Suomi–Kanada, 2 278 000 katsojaa, MTV3, C More Sport 1
Heinäkuu: Jalkapallon EM-finaali, Italia–Englanti, 1 206 000 katsojaa, Yle TV2
Elokuu: Yle Uutiset 20.30, 22.8., 952 000, Yle TV1
Syyskuu: Tanssii Tähtien Kanssa (12.9.), 1 029 000 katsojaa, MTV3
Lokakuu: Tanssii Tähtien Kanssa (24.10), 1 055 000 katsojaa, MTV3
Marraskuu: Tanssii Tähtien Kanssa -päätösjakso, 1 082 000 katsojaa, MTV3
Joulukuu: Yle Uutiset 20.30 (Linnan juhlien yhteydessä), 1 572 000 katsojaa, Yle TV1
Vuoden 2021 katsotuimmat ohjelmat kanavittain
Kanava | Ohjelma | Pvm | Katsojia |
---|---|---|---|
MTV3 | Jääkiekon MM, loppuottelu FIN-CAN* | 6.6. | 2 278 000 |
Yle TV 1 | Yle Uutiset | 6.12. | 1 572 000 |
Yle TV 2 | Jalkapallon Euro 2020: FIN-BE | 21.6. | 1 406 000 |
Nelonen | The Voice of Finland | 23.4. | 924 000 |
TV5 | Jääkiekon Nuorten MM: FIN-SWE | 2.1. | 743 000 |
Yle Teema & Fem | Tähdet kertovat, komisario Palmu | 1.1. | 318 000 |
National Geographic | Gordon Ramsayn makuseikkailut | 29.8. | 276 000 |
Sub | Jäniksen vuosi | 20.7. | 227 000 |
Liv | Syke | 7.4. | 139 000 |
AVA | Murha Helsingörissä | 17.8. | 136 000 |
Kutonen | Snooker: MM-kisat Sheffield | 3.5. | 133 000 |
Hero | Beck: Asianajaja | 27.11. | 114 000 |
Fox | Melkein MENSA | 23.3. | 113 000 |
Jim | Poliisit 2020 | 10.1. | 105 000 |
Frii | Rikokset, jotka muuttivat maailmaa | 20.4. | 87 000 |
TLC | 90 päivää morsiamena: Maailmalta | 1.8. | 79 000 |
Eurosport 1 | Snooker: Shoot Out | 7.2. | 35 000 |
Paramount Network | Colombiana | 6.9. | 31 000 |
Discovery Channel | Hunting Atlantis Sicily’s Secrets | 24.10. | 13 000 |
* MTV3- ja C More Sport 1 -kanavilla
Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.
Lähde: TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärä (ohjelman minuuttiyleisöjen keskiarvo), yli 4-vuotiaat.
Lisätietoja:
Lena Brun, Finnpanel Oy, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat muun muassa Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma Media Finland, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.