Press Release

For Release at
22 Jan 2019 9:00 AM

Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa

Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta. 

Television äärellä vietetty aika on noussut tasaisesti viime vuosina, kun erityisesti muu tv-ruudun käyttö on lisääntynyt. Televisioruudun äärellä vietetään nyt yhteensä 3 tuntia 20 minuuttia vuorokaudessa. Televisiovuoden katseluhuiput saavutettiin jälleen odotetusti urheilun arvokisojen kuten jääkiekon MM-kisojen ja itsenäisyyspäivän aikana. Myös presidentinvaalit sekä viihteen kestosuosikit kiinnostivat katsojia. 

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 43,6 prosenttia, MTV:n kanavat 23,1 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,4 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. 

Vuoden 2018 katsotuin ohjelma oli TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto 2018, joka keräsi keskimäärin 2 462 000 katsojaa. Viiden katsotuimman ohjelman joukkoon nousi myös 28.1. lähetetty TV1:n Presidentinvaalien 1. kierroksen tulosilta, joka keräsi 1 448 000 katsojaa. Kärkiviisikkoon nousi myös 17.5. MTV3:lla lähetetty jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelu Suomi–Sveitsi, joka keräsi korkeimmillaan 1 406 000 katsojaa. Ottelu oli samalla MTV3:n vuoden katsotuin ohjelma. 

Urheilun arvokisat näkyivät muillakin kanavilla katsojapiikkeinä. TV5:n 18.2. lähettämä talviolympialaisten jääkiekko-ottelu Ruotsi–Suomi keräsi 1 019 000 katsojaa. Nelosen katsotuin ohjelma oli 5.1. lähetetty The Voice of Finland -ohjelman jakso, joka keräsi 779 000 katsojaa. 

Televisiosisältöjen katselu netti-tv-palveluista kasvoi vuonna 2018 erityisesti nuorten keskuudessa. Online-katselu lisää 6 prosenttia television katseluaikaan ja yli neljänneksen (27 %) 15–24-vuotiaiden katseluaikaan. 

Yle Areenan katsotuin ohjelma oli Pirjo, jonka paras jakso keräsi keskimäärin 226 000 katsojaa. MTV-palvelun suosituin ohjelma oli Love Island Suomi, jonka paras esityskerta keräsi keskimäärin 158 000 katsojaa. Nelosen Ruutu- ja Ruutu+ -palveluiden katsotuin ohjelma oli sairaalasarja Syke, jonka paras esityskerta keräsi 307 000 katsojaa.  

Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/sharev/viimeisin/

Television tarjoamat elämykset ovat nykyisin läsnä siellä missä kuluttajakin. Myös Finnpanel on huomioinut katsomistapojen muutoksen toiminnassaan. 

”Televisio voi hyvin ja sen sisällöt kulkevat mukana eri tilanteissa. Finnpanelin raportointi tuottaa nyt kokonaisvaltaista tietoa ohjelmien katselusta eri päätelaitteilla”, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun.

Vuoden huippuhetkiä ja tulevaisuuden näkemyksiä tv-kanavilla

Nelonen synnytti viime vuonna monia suuria kotimaisia ohjelmailmiöitä, joissa esiintyivät Suomen kirkkaimmat tähdet. 

”Kevään suurin ilmiö oli Venlalla palkittu Selviytyjät Suomi, ja syksyllä kanavillemme rantautuivat suuren suosion keränneet Wall Suomi ja kansan rakastama Syke”, kertoo Nelonen Median tv-johtaja Ville Toivonen.

MTV:n katseluosuus lähti kasvuun toukokuusta lähtien. Vuoden katsotuin ohjelma oli jääkiekon MM-kisat MTV3- ja C More Sport 1 -kanavilla. 

”MTV3:n Putous ja Tanssii Tähtien Kanssa, AVA:n huippusuosittu Ensitreffit alttarilla sekä Subin uutuus Love Island Suomi varmistivat, että keskikatsojamäärä kasvoi viisi prosenttia syys–joulukuussa ja ylivoimaisen katseluosuuden kaupallisilla kanavilla”, MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin kertoo. 

”Kun syksyllä TotalTV-raportointi käynnistyi, näimme, että katselua kertyy runsaasti muiltakin päätelaitteilta kuin TV:stä. Love Island Suomi osoitti, että nuoremmat aikuiset käyttävät mieluummin muita päätelaitteita kuin TV-ruutua. Nuorten naisten kohdalla peräti kaksi kolmasosaa katselusta kertyi online-katselusta. TV kokoaa edelleen parhaimmillaan koko perheen ja kansan yhteen, muut katselutavat vain kasvattavat suosittuja ilmiöitä”, Mecklin jatkaa. 

Ylen Älykäs data ja asiakkuus -päällikkö Eija Moisala kertoo, että urheilulla on erityinen kyky yhdistää samaan aikaan ruutujen ääreen eri-ikäiset ja eritaustaiset ihmiset. Viime vuonna elettiin hienoa urheiluvuotta, kun Ylen kanavat lähettivät muun muassa Pyeongchangin talviolympialaiset ja jalkapallon maailmanmestaruuskisat

”Nuoria katsojia puhuttelivat myös monet draamapanostukset, kuten Nörtti: Dragonslayer666 ja mustaa huumoria kukkiva Sekasin-draamasarja”, summaa Moisala.

Lisätietoja antavat:

Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776

Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. 

www.finnpanel.fi