Press Release
20 Jan 2015 9:00 AM
Urheilutapahtumat terästivät televisiovuotta
Television asema suomalaiskodeissa on vahva. Tv:tä katsottiin vuonna 2014 Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan yli kolme tuntia (3 h 4 min) vuorokaudessa. Suuret urheilutapahtumat nostivat päiväkohtaista katseluaikaa edellisvuodesta.
Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,1 prosenttia, MTV:n kanavat 27,9 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,1 prosenttia katseluajasta. Muiden kaupallisten tv-yhtiöiden asema on niin ikään vakiintunut.
Kanavista TV1 on edelleen katsotuin keräten 26,4 prosenttia katseluun vuorokauden aikana käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 17,4 prosenttia. Kahden suosituimman kanavan osuudet
katselusta klo 18–23 olivat lähes samat. TV1:n osuus prime time -katselusta oli 22,7 % ja MTV3:n 22,1 %. Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/share/viimeisin/.
Vuoden 2014 katsotuin ohjelma oli perinteiseen tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto 6.12. Ohjelmaa seurasi keskimäärin 2 147 000 katsojaa. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Kolmanneksi katsotuimmaksi ohjelmaksi nousi TV2:n Sotshin olympiakisat 9. kilpailupäivä 16.2., jota seurasi keskimäärin 1 784 000 katsojaa.
Vuoden aikana järjestetyt lukuisat kansainväliset urheilun arvokisat näkyivät muutenkin katsojatilastoissa. Kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa jopa puolet oli urheilun arvokisalähetyksiä. Ylen kanavien katseluun käytetty päiväkohtainen aika nousi 76 minuutista 81 minuuttiin.
Myös viihdesarjojen suosikit kiinnostivat isoja yleisöjä. Kun urheilun arvokisalähetyksiä ei huomioida, yksittäisistä lähetyksistä kolmanneksi eniten katsojia keräsi MTV:n Putous 25.1., jonka keskikatsojamäärä oli 1 608 000 katsojaa. Nelosen Vain Elämää Vesa-Matti Loirin päivä 19.9.:n keskikatsojamäärä oli 1 115 000 katsojaa. Uutuussarjoista MTV:n Tähdet, tähdet 27.4N keskikatsojamäärä oli 970 000 katsojaa.
Vuoden kohokohtia tv-kanavilta
Tv-kanavat kertovat ohjelmien yleisömenestyksistä ja katselutrendeistä. Televisio vaikuttaa vahvasti sosiaalisessa mediassa käytäviin keskusteluihin.
– TV1:n menestyksiä olivat Putkiremontti, Kansan mies ja YleLeaks. TV2:n katsotuimpia olivat Siskonpeti, Syke, Sotshin olympialaiset, jalkapallon MM- ja eSports-tapahtumat sekä Teemalla Jäämeri 30 päivässä, Pride-viikko ja Sami Yaffa–Sound Tracker, " kertoo Ylen suunnittelupäällikkö Ari Savinen.
MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklinin mukaan urheilun ohella viihdesarjat ovat säilyttäneet asemansa suosituimpien ohjelmien joukossa. Tuttujen ohella myös uudet sarjat ovat löytäneet hyvin yleisönsä niin televisiossa kuin verkossa.
– Sosiaalinen media on tullut kiinteäksi osaksi television katselua. Käyttöpiikit näkyvät korostetusti suorien lähetysten aikana. Vuonna 2014 eniten twiittauksia kertyi jääkiekon MM-kisojen finaalipäivänä, Mecklin toteaa.
Nelosen Vain elämää -ilmiön vahvuudesta kertoo se, että miljoonan haamuraja ylitettiin useasti sekä television että verkon puolella. Yksinään Loirin Armo-esitystä on katsottu Ruudussa yli puoli miljoonaa kertaa.
– Vain elämää nousi myös maailman toiseksi twiitatuimmaksi aiheeksi heti ensimmäisellä esityskerralla, iloitsee Nelonen Median markkinointijohtaja Heini Häyrinen.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Sandell, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776
Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry. www.finnpanel.fi