TV-mittaritutkimus
Sanastoa
- TV-taloudet Suomessa tutkimus
= TV-mittaritutkimuksen peruskartoitus. Laaja postikysely, jolla selvitetään perusjoukko TV-ympäristöön liittyvien tekijöiden osalta sekä kerätään tietoja ns. rekrytointipankkiin paneelin rakentamista varten. (Establisment Survey).
- Ajassa siirretty katselu
Vuoden 2008 alusta lähtien katselutiedot sisältävät 7:n vuorokauden sisällä kertyneen ajassa siirretyn katselun tallentavista digisovittimista ja -televisioista. Ajassa siirretty katselu määritellään seuraavasti:
Live-katselu = ns. perinteinen katselu ohjelman lähetyksen aikana
Vosdal (viewed on same day as live) = ohjelmalle samana päivänä klo 02.00 mennessä kertynyt viivästetty katselu.
Live + vosdal = perinteinen live katselu sekä samana päivänä klo 02.00 mennessä kertynyt viivästetty katselu (yliyönraportti).
Consolidated = kokonaiskatselu, joka on kertynyt lähetyspäivältä ja sen jälkeisiltä 7 vuorokaudelta
Vosdal + 7 d (TSV) = pelkästään ajassa siirretysti kertynyt katselu eli ns. time shifted viewing
- Katseluaika
Keskimääräisen henkilön katseluun käyttämät minuutit. Kantalukuna on koko väestö (tai kohderyhmä). (Time of Viewing).
- Katseluosuus %
Kanavan tai ohjelman osuus (%) kokonaiskatselusta. (Channel Share).
- Keskikatsojamäärä
Ohjelman katsojat ilmaistuna tuhansina henkilöinä. Ohjelman minuuttiyleisöjen keskiarvo. (Viewers, Rating).
- Keskikatsojamäärä %
Ohjelman katsojien osuus (%) koko väestöstä tai kohderyhmästä. Kantaluku (100 %) on väestöestimaatti.
- Kohderyhmä
Väestöryhmä, jonka katselua analysoidaan.
- Minuuttiyleisö
Yhden minuutin katsojamäärä eli pienin TV-mittaritutkimuksen tuottama yksikkö, josta voidaan edelleen rakentaa varttien, ohjelmien jne. katselumäärät. (Minute Audience).
- Päivätavoittavuus
Päivän aikana tavoitettu yleisö, eli vähintään minuutin päivän aikana katsoneet. (Daily Reach).
- Tavoitettu yleisö
Tavoitetusta yleisöstä puhutaan yleensä ohjelmien yhteydessä, jolloin tarkoitetaan ohjelmaa vähintään 1 minuuttia yhtäjaksoisesti katsoneita. Päivän ja viikon tavoitetusta yleisöstä käytetään termiä päivä- tai viikkotavoittavuus, ja silloin tarkoitetaan kaikkia päivän tai viikon aikana vähintään minuutin yhtäjaksoisesti katsoneita. (Reach).
- TV-mittaritutkimus
Television katselun mittaus- ja raportointijärjestelmä mittaa televisiolaitteen kautta tapahtuvaa katselua. (TAM = Television Audience Measurement).
- Väestöestimaatti
Sukupuolille sekä painotuksessa oleville muuttujille = väestötilaston tai muiden tilastojen mukainen väestömäärä.
Muille kohderyhmille = ryhmään kuuluvien paneelissa olevien henkilöiden painokertoimien summa. (Population).- Viikkotavoittavuus
Viikon aikana tavoitettu yleisö, eli vähintään minuutin yhtäjaksoisesti viikon aikana katsoneet. (Weekly Reach).