Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–99 år
Befolkning: 2 428 000
KanavaÅr 2021År 2020
Yle TV143 %46 %
Yle TV233 %31 %
Yle Teema&Fem17 %19 %
Yle Totalt51 %52 %
MTV338 %41 %
Sub18 %19 %
AVA10 %10 %
C More Total5 %4 %
MTV totalt46 %48 %
Nelonen26 %28 %
Jim15 %16 %
Liv11 %11 %
Hero8 %9 %
Nelonen betalkanaler--
Nelonen Media totalt36 %39 %
TV516 %17 %
Kutonen15 %16 %
Frii8 %9 %
The Discovery Channel1 %1 %
TLC6 %7 %
Warner Bros. Discovery28 %30 %
STAR Channel11 %13 %
National Geographic Channel13 %14 %
Disney Finland19 %22 %
Paramount Network3 %3 %
AlfaTV8 %6 %
Övriga10 %9 %
Totalt64 %66 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.