Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–99 år
Befolkning: 2 302 000
KanavaÅr 2010År 2009
Yle TV149 %49 %
Yle TV247 %47 %
Yle Teema19 %19 %
Yle Fem16 %16 %
Yle Totalt61 %60 %
MTV351 %52 %
Sub29 %30 %
C More Total9 %10 %
MTV totalt58 %58 %
Nelonen35 %37 %
Jim23 %22 %
Liv12 %-
4 Sport (fd. Urheilukanava)9 %14 %
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt46 %47 %
The Voice/TV Viisi16 %14 %
The Discovery Channel4 %5 %
STAR Channel9 %-
Music TV4 %5 %
Övriga17 %19 %
Totalt72 %72 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.