Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–24 år
Befolkning: 492 000
KanavaÅr 2010År 2009
Yle TV116 %17 %
Yle TV222 %22 %
Yle Teema6 %6 %
Yle Fem5 %5 %
Yle Totalt31 %31 %
MTV330 %31 %
Sub24 %25 %
C More Total4 %6 %
MTV totalt39 %41 %
Nelonen23 %25 %
Jim16 %15 %
Liv6 %-
4 Sport (fd. Urheilukanava)5 %7 %
Nelonen betalkanaler1 %1 %
Nelonen Media totalt32 %33 %
The Voice/TV Viisi11 %11 %
The Discovery Channel2 %3 %
STAR Channel3 %-
Music TV4 %5 %
Övriga9 %12 %
Totalt51 %51 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.