Tittartidsandelar och räckvidd
Föregående år | Nästa år |
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 25–44 år
Befolkning: 660 000
| ||
Kanava | År 2009 | År 2008 |
---|---|---|
Yle TV1 | 41 % | 43 % |
Yle TV2 | 40 % | 40 % |
Yle Teema | 13 % | 12 % |
Yle Fem | 13 % | 13 % |
Yle Totalt | 57 % | 56 % |
MTV3 | 55 % | 54 % |
Sub | 35 % | 33 % |
C More Total | 9 % | 10 % |
MTV totalt | 62 % | 60 % |
Nelonen | 44 % | 43 % |
Jim | 19 % | 18 % |
4 Sport (fd. Urheilukanava) | 6 % | 6 % |
Nelonen betalkanaler | 2 % | 2 % |
Nelonen Media totalt | 51 % | 48 % |
The Voice/TV Viisi | 13 % | 9 % |
The Discovery Channel | 3 % | 3 % |
Övr (incl. Discovery) | - | 26 % |
Music TV | 4 % | 4 % |
Totalt | 74 % | 72 % |
JIM introducerades 26.2.2007
Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007
Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007
YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007
Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.
- Målgrupp
- Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
- Befolkning
- Målgruppens storlek (personer) i Finland.
- Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
- Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.
Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen
Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .
Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.