Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 25–44 år
Befolkning: 689 000
KanavaÅr 2009År 2008
Yle TV143 %44 %
Yle TV242 %41 %
Yle Teema17 %16 %
Yle Fem14 %13 %
Yle Totalt57 %56 %
MTV353 %52 %
Sub36 %33 %
C More Total11 %12 %
MTV totalt60 %58 %
Nelonen41 %40 %
Jim26 %25 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)12 %12 %
Nelonen betalkanaler3 %3 %
Nelonen Media totalt51 %49 %
The Voice/TV Viisi17 %12 %
The Discovery Channel6 %6 %
Övr (incl. Discovery)-31 %
Music TV6 %6 %
Totalt72 %70 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.