Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Män 10–24 år
Befolkning: 478 000
KanavaÅr 2008År 2007
Yle TV119 %23 %
Yle TV222 %25 %
Yle Teema6 %5 %
YLE Extra-5 %
Yle Fem5 %4 %
Yle Totalt32 %37 %
MTV333 %41 %
Sub26 %30 %
C More Total6 %6 %
MTV totalt41 %48 %
Nelonen27 %33 %
Jim17 %8 %
4 Sport (fd. Urheilukanava)7 %6 %
Nelonen betalkanaler1 %1 %
Nelonen Media totalt33 %36 %
The Voice/TV Viisi9 %10 %
The Discovery Channel3 %-
Övr (incl. Discovery)23 %27 %
Music TV5 %8 %
Totalt52 %58 %

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.