Tittartidsandelar och räckvidd

Föregående årNästa år
Per år: Daglig räckvidd per kanal
Målgrupp: Kvinnor 45–64 år
Befolkning: 742 000
KanavaÅr 2007År 2006
Yle TV160 %-
Yle TV252 %-
Yle Teema12 %-
YLE Extra7 %-
Yle Fem9 %-
Yle Totalt69 %-
MTV362 %-
Sub23 %-
C More Total4 %-
MTV totalt64 %-
Nelonen39 %-
Jim7 %-
4 Sport (fd. Urheilukanava)7 %-
Nelonen betalkanaler1 %-
Nelonen Media totalt41 %-
The Voice/TV Viisi3 %-
The Discovery Channel--
Övr (incl. Discovery)23 %-
Music TV2 %-
Totalt77 %-

JIM introducerades 26.2.2007

Nelonen Media innehåller Urheilukanava från och med 1.9.2007

Nelonen betalkanaler innehåller Urheilu+kanava från och med 1.6.2007 och Kino TV från och med 1.9.2007

YLE24 blev YLE Extra den 27.4.2007

Rapporten kan laddas ner även i CSV-form.

Målgrupp
Del av befolkningen, vars tv-tittande analyseras.
Befolkning
Målgruppens storlek (personer) i Finland.
Räckvidd per genomsnittlig dag (procent)
Procent av målgruppen som i genomsnitt tittade under en dag.

Källa: Finnpanel Oy / TV-mätarundersökningen

Från och med början av 2008 innehåller siffrorna även gästtittande och inspelat tittande (time shift-tittande) vilket bör beaktas vid jämförelser med tidigare år I veckorapporten redovisas tittande som spelats in och tittats under samma dygn som själva programmet visats I de månatliga siffrorna ingår inspelat tittande under en 7 dygns period efter själva programmet visats .

Finnpanel Oy mäter finländarnas tv-tittande med hjälp av en kontinuerlig panelundersökning I en panel bestående av 1000 hushåll (ca 2100 personer) har tv-mätare kopplats till hushållets tv-apparater. Tv-mätarna registrerar automatiskt kanalen och klockslaget då man tittar på tv. Resultat rapporteras dagligen till uppdragsgivarna.