Lehdistötiedote

Julkaisuvapaa
26.1.2023 10:00

44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun

Television suosituimmat ohjelmat vuonna 2022 olivat miesten jääkiekon MM-loppuottelu sekä itsenäisyyspäivän uutislähetys ja Linnan juhlat. Suomalaiset viettävät televisioruudun ääressä 3 tuntia 37 minuuttia vuorokaudessa.

Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat päivittäin tv:tä, suoratoisto- ja videopalveluita 3 tuntia 37 minuuttia.

Syys–joulukuussa 2022:

  • Eniten televisiota katsovat yli 65-vuotiaat, yhteensä 5 tuntia 45 minuuttia.
  • 25–44-vuotiaat viettävät tv:n parissa 2 tuntia 44 minuuttia. Tästä ajasta 36 prosenttia on suoratoistopalveluiden, Netflixin, YouTuben, HBO Maxin tai Disney+:n, katselua.

Tv-sisällöt katsotaan edelleen mieluiten perinteiseltä tv-laitteelta kaikissa ikäryhmissä.

  • Yli 65-vuotiaat katsovat eniten perinteistä, niin sanottua lineaarista televisiota, 97 %.
  • Puhelimesta katsoivat eniten tv:tä 3–14-vuotiaat, 23 %.
  • Tietokonetta tv-katseluun käyttivät eniten 15–24-vuotiaat, 20 %.

Kymmenen vuoden 2022 katsotuinta tv-ohjelmaa*

Vuoden 2022 katsotuin ohjelma oli 29. toukokuuta lähetetty jääkiekon miesten MM-finaali Suomi–Kanada, jota katsoi keskimäärin 2 533 000 katsojaa MTV:n kanavilla ja palveluissa.

Yle Uutiset 20.30 kiri vuoden toiseksi katsotuimmaksi, kun uutislähetys itsenäisyyspäivänä sai keskimäärin 2 460 000 katsojaa Yle TV1-kanavalla ja Areenassa.

Kolmanneksi katsotuin oli Linnan juhlat Yle TV1-kanavalla ja Areenassa. Itsenäisyyspäivän juhlia Presidentinlinnassa katsoi keskimäärin 2 306 000 katsojaa.

Myös Pekingin olympiakisojen miesten viestihiihto (13.2.), Miesten jalkapallon MM-loppuottelu, Maajussille morsian, Euroviisujen finaali, jääkiekon MM-kisastudio, Huvila & Huussi sekä A-studio kiilasivat kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon vuonna 2022.

Katsotuimmat ohjelmat TV-kanavilla ja suoratoistopalveluissa

Ohjelma YhtiöTV:n ensiesitysKatsojia
Miesten jääkiekon MM-finaali, Suomi–Kanada MTV 29.5. 2 533 000
Yle Uutiset 20.30 Yle 6.12. 2 460 000
Linnan juhlat Yle 6.12. 2 306 000
Pekingin olympiakisat, hiihto Yle 13.2. 1 649 000
Miesten jalkapallon MM-loppuottelu (ARG-FRA) Yle 18.12. 1 604 000
Maajussille morsian MTV 10.3. 1 538 000
Eurovision Song Contest -finaali Yle 14.5. 1 492 000
MM-kisastudio MTV 29.5. 1 435 000
Huvila & Huussi Sanoma 9.5. 1 377 000
A-studio Yle 28.5. 1 373 000

Katseluosuudet tv-yhtiöittäin

Tv-yhtiöistä suosituin oli Yle, jonka kanavat saivat 45 prosentin katseluosuuden, toiseksi suosituin oli MTV 24 prosentin osuudella, kolmanneksi suosituin Sanoma TV yhteensä 17 prosentin osuudella (Disney Finland 5 %, Nelonen Media 12 %).

Warner Bros. Discoveryn katseluosuus oli lähes 10 prosenttia ja toimintansa lopettaneen Alfa TV:n vähän yli 1 prosenttia.

Kanavien viikkotavoittavuudessa ykkönen oli MTV3 ja sen jälkeen toisena ja kolmantena olivat Yle TV1 ja Yle TV2.

Suorat lähetykset yhdistävät suomalaisia**

Suomalaiset kokoontuvat tv:n ääreen katsomaan live-lähetyksiä. 44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun.

Ohjelma, live-lähetysPvm. Prosenttia väestöstä
Miesten MM-jääkiekon loppuottelu 29.5. 44 %
Linnan juhlat 6.12. 42 %
Pekingin olympialaiset, miesten viesti 13.2. 30 %
Jalkapallon MM-loppuottelu 18.12. 28 %
Pekingin olympialaiset, miesten jääkiekkofinaali 20.2. 23 %

Nuoret, 10–24-vuotiaat, seuraavat samanlaisia suoria tapahtumia tv:stä kuin muukin väestö. Esimerkiksi Linnan juhlia katsoi ikäryhmästä suorana lähes neljännes.

Nuorten suosituimmat (%-osuus ikäryhmästä 10–24-v.) suorat lähetykset:

  1. Miesten MM-jääkiekon loppuottelu, 28 %
  2. Linnan juhlat, 24 %
  3. Jalkapallon MM-loppuottelu, 19 %
  4. Joulurauhan julistus, 16 %
  5. UMK:n ja Euroviisujen finaali, 15 %

Tv-ohjelmanostoja vuoden 2022 varrelta

Tammikuu: Aluevaalien tuloslähetys 23.1. sai 900 000 katsojaa sekä Yle Uutiset 20.30 ja Urheiluruutu tuloslähetyksen välissä saivat 1,4 katsojaa.

Helmikuu: Ylen aamulähetys ja uutiset sekä A-studio keräsivät katsojia Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan vuoksi. Myös UMK-finaalia seurasi yli miljoona katsojaa.

Maaliskuu: Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan näkyy ohjelmistossa ja katselussa, muun muassa Apua Ukrainaan -tukikonserttia katsoi yli 900 000 suomalaista.

Toukokuu: Miesten jääkiekon MM-finaali ja Euroviisujen finaali saivat miljoonakatsojaluvut

Heinäkuu: Naisten jalkapallon MM-kisojen loppuottelua Englanti–Saksa katsoi 634 000 ja Suomi–Tanska-ottelua 418 000 katsojaa.

Elokuu: Katsotuin ohjelma oli yleisurheilun EM-kisojen miesten keihäsfinaali, jota katsoi 1 129 000 katsojaa.

Syyskuu: Kuningatar Elisabetin hautajaiset maanantaina 19.9. klo 12.30–15.55 sai 655 000 katsojaa.

Syys–marraskuu: Tanssi Tähtien Kanssa, Elämäni biisi, Vain Elämää, Masked Singer Suomi, Maajussille morsian, Big Brother, Haluatko miljonääriksi, Vuoroin vieraissa, Maria Veitola sekä Selviytyjät Suomi olivat katsojien suosikkeja.

Joulukuu: Linnan juhlat sai yli 2,3 miljoonaa katsojaa. Joulurauhan julistus, 1,157 miljoonaa katsojaa, ja Lumiukko-animaatioelokuva, 817 000 katsojaa, ovat jo osa suomalaista jouluperinnettä.

Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää, eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.

*Lähde: TotalTV-tutkimus, yli 3-vuotiaat. Ohjelman katsotuin jakso vuonna 2022 sisältäen kaikki tv:n esityskerrat ja online-katselun Yle Areenassa, MTV Katsomossa/C Moressa ja Ruudussa/Ruutu+:ssa.

**Lähde: TV-mittaritutkimus.

Lisätietoja:

Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
puh. 020 751 5402
lena.brun@finnpanel.fi

Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma/Nelonen Media, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.