Pressmeddelande
26.1.2023 10:00
44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun
Television suosituimmat ohjelmat vuonna 2022 olivat miesten jääkiekon MM-loppuottelu sekä itsenäisyyspäivän uutislähetys ja Linnan juhlat. Suomalaiset viettävät televisioruudun ääressä 3 tuntia 37 minuuttia vuorokaudessa.
Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat päivittäin tv:tä, suoratoisto- ja videopalveluita 3 tuntia 37 minuuttia.
Syys–joulukuussa 2022:
- Eniten televisiota katsovat yli 65-vuotiaat, yhteensä 5 tuntia 45 minuuttia.
- 25–44-vuotiaat viettävät tv:n parissa 2 tuntia 44 minuuttia. Tästä ajasta 36 prosenttia on suoratoistopalveluiden, Netflixin, YouTuben, HBO Maxin tai Disney+:n, katselua.
Tv-sisällöt katsotaan edelleen mieluiten perinteiseltä tv-laitteelta kaikissa ikäryhmissä.
- Yli 65-vuotiaat katsovat eniten perinteistä, niin sanottua lineaarista televisiota, 97 %.
- Puhelimesta katsoivat eniten tv:tä 3–14-vuotiaat, 23 %.
- Tietokonetta tv-katseluun käyttivät eniten 15–24-vuotiaat, 20 %.
Kymmenen vuoden 2022 katsotuinta tv-ohjelmaa*
Vuoden 2022 katsotuin ohjelma oli 29. toukokuuta lähetetty jääkiekon miesten MM-finaali Suomi–Kanada, jota katsoi keskimäärin 2 533 000 katsojaa MTV:n kanavilla ja palveluissa.
Yle Uutiset 20.30 kiri vuoden toiseksi katsotuimmaksi, kun uutislähetys itsenäisyyspäivänä sai keskimäärin 2 460 000 katsojaa Yle TV1-kanavalla ja Areenassa.
Kolmanneksi katsotuin oli Linnan juhlat Yle TV1-kanavalla ja Areenassa. Itsenäisyyspäivän juhlia Presidentinlinnassa katsoi keskimäärin 2 306 000 katsojaa.
Myös Pekingin olympiakisojen miesten viestihiihto (13.2.), Miesten jalkapallon MM-loppuottelu, Maajussille morsian, Euroviisujen finaali, jääkiekon MM-kisastudio, Huvila & Huussi sekä A-studio kiilasivat kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon vuonna 2022.
Katsotuimmat ohjelmat TV-kanavilla ja suoratoistopalveluissa
Ohjelma | Yhtiö | TV:n ensiesitys | Katsojia |
---|---|---|---|
Miesten jääkiekon MM-finaali, Suomi–Kanada | MTV | 29.5. | 2 533 000 |
Yle Uutiset 20.30 | Yle | 6.12. | 2 460 000 |
Linnan juhlat | Yle | 6.12. | 2 306 000 |
Pekingin olympiakisat, hiihto | Yle | 13.2. | 1 649 000 |
Miesten jalkapallon MM-loppuottelu (ARG-FRA) | Yle | 18.12. | 1 604 000 |
Maajussille morsian | MTV | 10.3. | 1 538 000 |
Eurovision Song Contest -finaali | Yle | 14.5. | 1 492 000 |
MM-kisastudio | MTV | 29.5. | 1 435 000 |
Huvila & Huussi | Sanoma | 9.5. | 1 377 000 |
A-studio | Yle | 28.5. | 1 373 000 |
Katseluosuudet tv-yhtiöittäin
Tv-yhtiöistä suosituin oli Yle, jonka kanavat saivat 45 prosentin katseluosuuden, toiseksi suosituin oli MTV 24 prosentin osuudella, kolmanneksi suosituin Sanoma TV yhteensä 17 prosentin osuudella (Disney Finland 5 %, Nelonen Media 12 %).
Warner Bros. Discoveryn katseluosuus oli lähes 10 prosenttia ja toimintansa lopettaneen Alfa TV:n vähän yli 1 prosenttia.
Kanavien viikkotavoittavuudessa ykkönen oli MTV3 ja sen jälkeen toisena ja kolmantena olivat Yle TV1 ja Yle TV2.
Suorat lähetykset yhdistävät suomalaisia**
Suomalaiset kokoontuvat tv:n ääreen katsomaan live-lähetyksiä. 44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun.
Ohjelma, live-lähetys | Pvm. | Prosenttia väestöstä |
---|---|---|
Miesten MM-jääkiekon loppuottelu | 29.5. | 44 % |
Linnan juhlat | 6.12. | 42 % |
Pekingin olympialaiset, miesten viesti | 13.2. | 30 % |
Jalkapallon MM-loppuottelu | 18.12. | 28 % |
Pekingin olympialaiset, miesten jääkiekkofinaali | 20.2. | 23 % |
Nuoret, 10–24-vuotiaat, seuraavat samanlaisia suoria tapahtumia tv:stä kuin muukin väestö. Esimerkiksi Linnan juhlia katsoi ikäryhmästä suorana lähes neljännes.
Nuorten suosituimmat (%-osuus ikäryhmästä 10–24-v.) suorat lähetykset:
- Miesten MM-jääkiekon loppuottelu, 28 %
- Linnan juhlat, 24 %
- Jalkapallon MM-loppuottelu, 19 %
- Joulurauhan julistus, 16 %
- UMK:n ja Euroviisujen finaali, 15 %
Tv-ohjelmanostoja vuoden 2022 varrelta
Tammikuu: Aluevaalien tuloslähetys 23.1. sai 900 000 katsojaa sekä Yle Uutiset 20.30 ja Urheiluruutu tuloslähetyksen välissä saivat 1,4 katsojaa.
Helmikuu: Ylen aamulähetys ja uutiset sekä A-studio keräsivät katsojia Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan vuoksi. Myös UMK-finaalia seurasi yli miljoona katsojaa.
Maaliskuu: Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan näkyy ohjelmistossa ja katselussa, muun muassa Apua Ukrainaan -tukikonserttia katsoi yli 900 000 suomalaista.
Toukokuu: Miesten jääkiekon MM-finaali ja Euroviisujen finaali saivat miljoonakatsojaluvut
Heinäkuu: Naisten jalkapallon MM-kisojen loppuottelua Englanti–Saksa katsoi 634 000 ja Suomi–Tanska-ottelua 418 000 katsojaa.
Elokuu: Katsotuin ohjelma oli yleisurheilun EM-kisojen miesten keihäsfinaali, jota katsoi 1 129 000 katsojaa.
Syyskuu: Kuningatar Elisabetin hautajaiset maanantaina 19.9. klo 12.30–15.55 sai 655 000 katsojaa.
Syys–marraskuu: Tanssi Tähtien Kanssa, Elämäni biisi, Vain Elämää, Masked Singer Suomi, Maajussille morsian, Big Brother, Haluatko miljonääriksi, Vuoroin vieraissa, Maria Veitola sekä Selviytyjät Suomi olivat katsojien suosikkeja.
Joulukuu: Linnan juhlat sai yli 2,3 miljoonaa katsojaa. Joulurauhan julistus, 1,157 miljoonaa katsojaa, ja Lumiukko-animaatioelokuva, 817 000 katsojaa, ovat jo osa suomalaista jouluperinnettä.
Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää, eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.
*Lähde: TotalTV-tutkimus, yli 3-vuotiaat. Ohjelman katsotuin jakso vuonna 2022 sisältäen kaikki tv:n esityskerrat ja online-katselun Yle Areenassa, MTV Katsomossa/C Moressa ja Ruudussa/Ruutu+:ssa.
**Lähde: TV-mittaritutkimus.
Lisätietoja:
Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
puh. 020 751 5402
lena.brun@finnpanel.fi
Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma/Nelonen Media, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.